Villmarkens sønn, praktiserer boklige kunnskaper.

Lørdag 08.04.2023

Villmarkens sønn levde livet i og med naturen fullt ut. Nå var det fiske fra tidlig morgen til sein kveld hele sommeren, og jeg bli med far på jakt om høsten.

Jeg søkte boklige kunnskaper om jakt og fiske og praktiserte de boklige  kunnskapene. Jeg bygget en barhytte, og en vedovn av grastorv, etter tegninger og konstruksjonsbeskrivelser i et gutteblad.

Skjøt som nevnt på blink med hjemmelaget bue og piler. Kokte fisk og hønseegg og var Paw, Robin Hodd eller Hjortefot.

Vitebegjærligheten var som nevnt stor. Naturens spennende verden ble utforske, og jeg utvidet stadig reviret, i takt med alderen. På folkeskolen gikk denne sterke driften tidvis ut over hjemmelekser, og konsentrasjonen i skoletimene. En episode forteller sitt. Jeg satt fraværende i en skoletime. Læreren som kjente filuren dultet til meg og sa: «Får du noen fisk Mogens» De andre elevene, som ikke visste bedre, fniste.

Bokormen endrer smak. Nå gikk det i bøker om naturen, jakt og fiske. Jeg leste og lærte om fugler og dyrs levesett. Om human jakt. Respekt for byttet og behandling av vilt og fisk. Jeg fikk en bok til jul med tittelen. Jeg er Lystfisker av Knud Larsen og Torben J. Meyer. Det var tegninger av en røykovn i boken.

Jeg bygget en røykovn og lærte å røyke ål.  Ålerøyking ga litt inntekt, noe som kom godt med. For jeg var konstant blakk.

 

Jeg ble fasinert av en rev, i en annen bok, men dette får vi ta på torsdag.

1 kommentar
    1. Så kjekt å lese om erobringene av verden!
      Litt lusent å måtte vente på å lese fortsettelsen….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg