Mine oliven og klementiner er modne, så i dag tar jeg en pause fra bokskrivingen.

 

 

Torsdag den 23.11.2023

Klementinene er modne. Så nå er det bare å fråtse i c vitaminer fremover, for det ser ut for å bli like mange kilo på treet mitt som i fjor. Da ble det 70 kilo.

Utrolig, hva et slikt forholdsvis lite tre kan produsere, men det har mange måneder på seg, for det blomstrer i februar -mars og klementinene er ikke ferdig utviklete og modne før nå.

Dette gjelder forså vidt alle sitrusfrukter. Men blomstring og modning er litt etter om det er tidlig eller seine sorter. Sitrontreet vårt er et såkalt Evercrop, det blomstrer og bærer gjennom hel året.

 

 

 

 

 

 

 

 

Oliventreet ga 13 kilo i fjor, 10 i år.

Til stadighet får jeg spørsmål om de grønne og mørke oliven, svaret er enkelt, de mørke er moden, de grønne umodne. Men det finnes mange ulike sorter, med store og små frukter. Noen sorter blir kun brukt til pressing av olje.

Andre slike, som mitt tre, med større oliven brukes til spiseoliven. Men de må fermenteres en tre ukers tid og ligge i krydderlake like lenge, før de kan spises.

Oliventrær kan bli mange hundre år og tåler omplanting uansett alder, noe som er unikt. For Kypriotene er de hundrevis år gamle oliventrærne en del av familien og dens historie.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg