Litt om markedsføring, boksalg, ansjon og makrellstørjer.

Lørdag den, 23.09.2023

 

 

 

Hvor kan vi kjøpe bøkene dine? 

Svaret er: gjennom vanlige kanaler. Enten på god gammeldags vis hos din bokhandler.

Eller hos nettbokhandler, og du får den rett hjem i postkassa.

 

Men dette med boksalg er et eget kapittel.

Det koster å gi ut en bok. De fleste av oss mindre forfattere blir ikke rike, og skal være glade om vi går i null.

 Fakta er at kun et fåtall forfattere i Norge kan leve av å skrive. Det er ikke rart når normalkontrakten på forlag kun gir forfattere rundt 15% av salgsinntektene. Flere og flere velger nå å gi ut bøker selv, for å øke inntektene, kontrollen og beholde rettighetene til sitt eget verk.

 

Vi småforfattere må kjempe. Se for deg en ansjos mot en makrellstørje i ringen. Du kan tenke deg hvem som vinner kampen.

Men hva har ansjos og makrellstørje med boksalg å gjøre?

Dersom vi indieforfattere. (Ansjosene.) Skal kjempe om markedsandeler med våre bøker. Mot de store forlag (Makrellstørjene.) Kan du tenke deg utfallet.

 

Om ansjosenes bøker er aldri så gode. Hjelper ikke.

Men! Om ansjosene er litt kreative, kan de dog selge sine bøker, på annet vis. Dette koster penge og krefter. For min del er dette ikke så moro som å skrive. Men en kan jo ikke bare ha det moro. Så …

 

Jeg sutrer ikke. Alt jeg foretar meg med hensyn til utgivelseskostnader, er i full bevissthet og av egen fri vilje.

Jeg bare sier det som det er.

Det krever dessuten litt ekstra og drive boklanseringer i Norge, når en bor på Kypros.

Jeg minner om min egen hjemmeside. Ta gjerne en titt

www.mogenslorentzenbok.com

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg