Kvinnelige forfattere surret og surrer fortsatt i hodet mitt.

Torsdag den, 11.05.2023

Forfattere er … Del 2

Som nevnt på lørdag, har flere kvinnelige forfattere surret og surrer fortsatt i hodet mitt. Men før vi er innom dem vil jeg også nevne noe at det som er skrevet om kvinner. Ikke bare av kvinnelige forfattere, men også mannlige og jeg drar frem Stieg Larsson.

 

Stieg Larssons trilogi om menn som hater kvinner, og skjebnen til Lisbeth Salander, hennes mor og flere andre kvinner. Er en utrolig velskrevet trilogi, om overgrep og menneskelig urett begått mot kvinner.

I den utrettelige kampen for rettferdighet. Viser nettverket rundt Lisbeth Salander, at de tidvis var villige til å gå litt over grensen til det lovlige. For å oppnå rettferd og de gir seg ikke, selv om hun ikke helt takler hjelpen fra dem.

Men dritsekkene fikk i tur og orden sin bekomst, ikke bare takket være “Kalle jævla Blomquist” sin utrettelige kamp, men også Lisbeths sterke egenvilje og handlekraft.

 

 

 

 

 

 

 

Flere kvinnelige forfattere har en skrivestil som fenger meg, ofte overgår de de mannlige forfattere, med sin tenke og skrivemåte.

Men så er det også noe eget med damer. Noe som også fremgår i samtlige av mine bøker.

For jeg er antakelig ikke upåvirket av enkelte forfattere og deres bøker, noen har surret i hodet , både når jeg har lest dem og etter jeg har lagt dem fra meg

Som gammeldoktoren i Libygd trilogien sa: Kvinner er ikke bare penere enn oss menn. De er også smartere. Men selvfølgelig også mer uforståelige iblant. Særlig min kone.

 

Libygd-trilogien? De bøkene har vi ikke hørt om.

(Jeg var så vidt innom dem på torsdag.)

Hvem har skrevet dem? Vil sikkert noen lesere tenke.

Det har jeg, Mogens Lorentzen bloggeren i Bokormen og forfatteren. Men vi er ikke riktig kommet så langt ennå, så følg med. Snart dukker forfatteren opp.

 

Jeg har mange favoritter blant de kvinnelige forfattere . Selv om du sikkert for lengst har skjønt at jeg ikke leser rosa – romantiske bøker.

Karen Blixen, den danske forfatteren sitter øverst på min favorittforfatter-kransekake, med Den Afrikanske farm.

“Jeg hadde en farm i Afrika ved foten av fjellet Ngong”.

Dette sier seg selv at jeg med mine interesser, er grepet av Karen b

Blixens liv på Den Afrikanske farm.

Jeg har for øvrig selv vært både vært der og i Tanzania, men det kommer jeg tilbake til ut over høsten.

 

 

 

 

Sigrid Undset sin Kristin Lavransdatter er en annen topper.

 Anne Karin Elstad sine fire bøker i romanserien om Innhaugfolket. I like så.

 Anne Holt sin rollefigur Hanne Wilhelmsen. Sammen med.

Hanne Kristin Rhode sin Wilma Lind, er damene sine.

 

Astrid Lindgren Topper de svenske kvinnelige forfattere.

Hvem har ikke lest en godnatt-historie om Emil på Lønneberget for barn eller barnebarn?

Iblant har jeg faktisk lurt på om det var et snev av Emil i meg, da jeg var guttunge.

 

Elsa Beskow sine bøker ikke minst tegningene. Var favoritter i mitt tidlige bokorm-stadie

(Se uke 2 Del 1 torsdag den 23.03.2023)

Jeg husker ennå glimt av Puttes eventyr i Blåbærskogen.

På lørdag skal vi se litt mer på villmarkens sønn.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg