Jeg søker nye utfordringer og begynner på manus til en roman om livet på landsbygd.

Torsdag den, 27.07. 2023 

 

Jeg søker nye skriveutfordringer.

Hva med en roman om livet i en fiktiv landsby i Midt-Gudbrandsdalen?

Skrive om folk og livet på bygda, Jeg ser for meg ulike rollefigurene, som gammelkarer, ungkarer, sladrekjerringer, politikere, driftige folk, tøffe damer og innflyttere. Spenningen mellom gamle og nye tider.

Ja det er nok og ta av. og spiren til en roman vokser.

Med et langt liv på landsbygda renner det iblant over, med rollefigurer og episoder. Da er det om og få dem nedskrevet før de gjemmer seg bort eller fordamper.

Jeg har derfor en notisblokk liggende ved senga, om noe dukket opp rett før jeg sovnet, eller når underbevisstheten vekker meg om natten.

 

 

 

 

 

 

 

Hjernen funker best om morgenen.

Som du sikkert selv har erfart. Skriv aldri noe viktig på seine kvelder. Det blir som reglen noe møl.

Derfor starter jeg som nevnt ved soloppgang Da er hjernen uthvilt og skjerpet.

Jeg vil påstå at jeg har «verdens fineste” utsikt fra kontoret og sitter i døråpningen og kjenner brisen fra Middelhavet.

Etter 4-6 timer er det bare å gi seg.

Når hjernen trenger en pause og kroppen en avkjøling i varmen, går jeg går ned i svømmebassenget og har vanngym. Når jeg står der og trimmer dukker det ofte opp nye ting og så blir det noen nye notat på blokken.

 Enkelte dager. Gudene veit hvorfor. Er det ikke verd å prøve. Hjernen og dens idebank har motorstopp, det er tomt «der oppe.»  Da går jeg en tur om det ikke er for varmt. Eller jeg går ned og snorkler, og ser på akvariefisk i det krystallklare vannet i Larnaca Bay.

 

Selv om jeg sitter på Kypros, og skriver, er jeg i en innlevelses-boble i Libygd. Vel og merke om jeg får sitte uforstyrret.

Sted, spiller ingen rolle i dag. Bare en er koblet opp mot internett. Jeg jobber tett opp mot konsulentene i BoldBooks, Bokbasen og Forlagssentralen.

Vi lever i en tid med så mange fantastiske muligheter, hvem tenker da på at en nærmer seg 80 tallet på bursdagskalenderen.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg