Hjertet banket og sank ned i magen, da manus kom i retur.

Torsdag den 01.06.2023

Med et raskt blikk, så jeg haugen med anmerkninger og slakting av ord og setninger i redigeringsfeltet. og det 3 A4 siders vedlegg.

Er dette virkelig noe å holde på med. Tenkte jeg?

Kutt ut 30 % med tomprat og unødige setninger, for du har mer enn nok stoff til en bok. Ikke nok med det!

Redaktøren ville jeg skulle kutte, det jeg syntes var riktig bra!

 

Så leste jeg videre. Oi litt lenger ned sto det:

Når du skriver kort, skriver du godt. Skriv for leserne, ikke for deg selv. Så blir dette en bra bok.

Du forteller om et innholdsrikt liv og har mange betraktninger i forhold til dagens samfunn og synspunkter. På mange måter vil deler av teksten bidra til å forstå tidligere generasjoner og deres liv nær knyttet til naturen.

 

Dæven smilet kom tilbake og jeg Jeg gikk løs på manus med krum hals. Rettet og slettet og fulgte redaktørens råd og anmerkninger. Ettersom jeg var en fersking, følte jeg for en ny redaktørgjennomgang da jeg var ferdig.

Denne gangen “snakket vi” og etter et halvår med finpussinger og endringer. Fulgte språkvasking og korrekturlesing, Jeg fikk et nytt berg med etterarbeid. Men manus fikk en kvalitetsheving og form, jeg ikke var i stand til ved egen hjelp. 

Nå sa BoldBooks konsulenter:

Forfatterens fortellerstil, som fastholdes gjennom hele boken, passer godt til innholdet og forsterker beskrivelsene. Med sine breispektra faglige bakgrunner, og som et kunnskapsrikt og ekte friluftsmenneske, er fortellingene hans meget virkelighetsnære og gjenkjennelig, for alle med kjennskap til naturen, dens innvånere og de fire årstider.

 

Så fulgte en del praktiske ting,

Som kontakt med nasjonalbiblioteket for opprettelse av ISBN nummer.

Utforming av bokomslag, er for lengst ferdig og jeg var heldig med Coverdesigneren, vi samarbeidet godt.

Ombrekking med siste finpuss av omslag og ryggbredde, før trykking.

Manus til: Fortellinger om folk og livet i og med naturen, ble sendt til trykkeriet.

Noen stiller kanskje spørsmålet? Hvorfor skriver du hele tiden: i og med naturen? Jo. Det er fordi, det ikke bare dreier seg om livet i, men også i samspill med naturen.

 

Boka skal selges og den ble lagt inn i bokbasen.

Lagring og distribusjon til bokhandlere tok Forlagssentralen seg av.

 Markedsføringen måtte jeg selv ta meg av og forsøkte på ulike kreative vis og kjempe mot de store forlagene.

 Jeg opprettet min egen hjemmeside www. mogenslorentzenbok.com

Gå gjerne inn på hjemmesiden og ta en titt.

 

Plutselig en dag, et godt år etter oppstart, sto jeg med den ferdige boken i hånden.

En merkelig opplevelse og et skrive-vakuum oppsto.

Hva nå!

Den første boken ga mersmak. men vi får vente litt med denne mersmaken.

 

Først skal du få en beskrivelse av forfatteren og deretter noen smakebiter fra boken.

Så følg med!

 

 

2 kommentarer
    1. wow! Imponerende og motiverende å lese 😀
      Det handler ofte om å stå på og aldri gi seg!
      Lykke til videre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg