Glimt fra boken Fortellinger om folk og livet i og med naturen. Guttedrømmen ble en realitet, Jeg jobber i Statens naturoppsyn SNO.

Lørdag den, 24.06.2023

Glimt 6 fra boken Fortellinger om folk og livet i og med naturen.

 

Guttedrømmen ble en realitet, Jeg jobber i Statens naturoppsyn SNO.

Er den mest berikende epoke i mitt yrkesliv.

For meg var det ikke en stor overgang fra å være selvstendig næringsdrivende, til å bli statstjenestemann.

Jeg hadde politimyndighet i mange år som jaktoppsyn.

Jeg kunne følge instrukser, fra tiden som befal.

I tillegg hadde jeg noe som iblant ikke er helt dumt å ha med seg. Nemlig livserfaring.

Eksempelvis ved skadedokumentasjon. Som også dreier seg om folk, som har mistet husdyr.

En må kunne handtere oppheta og fortvilte situasjoner.

Iblant var det nødvendig å si fra når enkelte gikk over streken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi utførte kontroller av felte rovdyr og skuddsted ved kvote og lisensjakt. 

En kollega og jeg fikk i oppgave å skrive en felthåndbok. Bilde av boka

Felthåndboka for skadedokumentasjon av rovviltskader på husdyr og tamrein. «Drept av rovvilt» utkom i 2011 Den er ingen bok for sarte sjeler.

Som naturens vokter i SNO har jeg opplevd nærkontakter med naturens innvånere og naturens luner på nært hold.

Som uglen, der satte seg på skulderen min.

Eller ungreven som snuste på skotuppene mine.

For ikke å snakke om jervtispa, som var en halvmeter fra nesen min, da jeg stakk den inn i hiåpningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De aller fleste av oss har en eller annen tilnærming til naturen.

Hva er din?

Jeg skal komme tilbake på torsdag med klipp fra boka.

Fortellinger om folk og livet i og med naturen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg