Forfatteres dagligliv på Kypros

 

 

Torsdag den 12.10.2023

 

Dersom du har interesse. Kan jeg gjerne skrive litt mer, enn det som står nedenfor, om hvordan livet arter seg her på øya, øst i Middelhavet.

Vi har et helt unikt klima, med rundt 350 soldager i året, vintrene kan oppleves som kjølige, det vil si, som en norsk vår, forsommer. Klimapyse blir jeg benevnt av min eldste datter.

Jeg snakker da om den gresk kypriotiske delen eller sørsida.

Som kjent har nordsida, vært okkupert av Tyrkia siden krigen i 1974. Jeg bor i Pyla, der den eldste delen av landsbyen ligger inne i buffersonen som fortsatt overvåkes av FN.

Føles dette utrygt?

Nei på ingen måte. Selv om både nord og sørsiden har sine observasjonsposter på hver side av buffersonen.

Som nevnt er vi på den Gresk -Kypriotiske siden med i EU, har to engelske baser, en i Dhekelia ved Larnaca bay og en i Akrotiri ved Limassol. Alt er med til å stabilisere livet på sørsiden.

Kypros har et moderne samfunn med god infrastruktur og er moderne på alle vis. Jeg bor både landlig og sentralt og har som vist på foto en herlig utsikt fra mitt skrivehjørne.

Nordmenn er velsette blant kyprioter, jeg har mange bekjente og er en først blitt «venn» med en kypriot, er det for all tid. Jeg opplever de aller fleste som ærlige, arbeidsomme og vennlige, med tette familiebånd, noe som gjør at enkelte kyprioter ikke kan forstå at det går an å leve så langt fra familien, slik jeg gjør.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg