Forfatteren, gartneren, naturoppsynet og friluftsmennesket Mogens Lorentzen

Lørdag den, 03.06.2023

Forfatter Mogens Lorentzen (født i Sør-Jylland i 1944) Er fra Harpefoss i Midt Gudbrandsdalen.

De siste 11 årene fast bosatt i landsbyen Pyla nær Larnaca på Kypros.

Forfatteren har en egen fortellerstil, som passer til innholdet og holder fast ved denne gjennom sine bøker.

Med sine breispektra faglige bakgrunner og som et kunnskapsrikt og ekte friluftsmenneske, skriver han meget virkelighetsnært og gjenkjennelig, for alle med kjennskap til. Naturen, dens innvånere og de fire årstider

 

Det er viktig å være tett på og helst under huden på naturens innvånere, skal en skriver med ekte innlevelse.

Når jeg har vært under huden på naturens innvånere, er jeg helt utladet etterpå. Slik jeg også var i min tid som jeger. Etter en økt i elg eller hjorteskogen, sammen med min grå elghund. Der alle mine sanser var spente i intens konsentrasjon. Ikke minst de sansene jeg ikke brukte til daglig. Var jeg helt utladet etterpå og trenger ofte en blund i lyngen.

Når jeg skriver om naturen, formidler jeg en opplevelse med tekst. I likhet med naturfotografens bilder.

I denne sammenhengen hevder jeg: kun den som har vært under huden på naturen. Kan formidle de fine strengene.

.

Når jeg skriver en fortelling sett fra dyrs ståsted. Eksempelvis jervtispa i Rondane

Så er det fordi jeg i virkeligheten har vært tett på henne over flere år.

Jeg har funnet og registrert hennes yngelhi.

Siden når valpene ble så store at de begynte å leke utenfor hiet, registrerte jeg hvor mange hun hadde. som reglen en eller to.

Jeg  samlet DNA materiale i form av skit og hår fra dem.

 

 

På torsdag skal jeg gi deg noen smakebiter fra min første bok. Og du skal selvfølgelig få høre mer om jervtispa i Rondane.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg