En bok tar form, takket være gode hjelpere. Men utgivelsen koster.

Lørdag den, 05.08.2023 

 

Ting tar tid. Skrive en bok tar lang tid. Skal den holde en viss standard. Er det ikke noe en-manns, eller en-kvinnes show. Vi trenger hjelp av dyktige konsulenter.

 

Redaktøren slakter det vi selv synes er godt, og på en smart måte får oss til å bygge videre på det de ser er bra.

Dette gir en masse etterarbeid. En skal bare ikke miste motet, men la seg inspirere og gå motbakken mot en bedre bok.

 

Språkvaskeren, vasker bort unoter og bidrar til at manus bare blir bedre.

Jeg forundres iblant.  At jeg ikke så dette mens jeg skrev, eller leste igjennom og finpusset og finpusset.

 

Korrekturleseren tar seg av andre unoter.

 

Cover designeren hjelper med utforming av omslaget. Jeg fant min stil, der fotoboblene har relasjoner til innholdet og designeren utførte oppdraget etter noen justeringer

 

Etter Ombrekking fra manus til bokformat er det trykking.

Så en dag står du med et eksemplar av eget verk i hånden. Stolt?

Javisst.

 

Men en bokutgivelse koster mye.

Du lurer sikkert på hvor mye?

Dette kommer an på antall ord og tegn. Omfang av konsulenthjelp, omslaget, om boken er med eller uten foto eller tegninger, antall trykte eksemplarer.

Men en bok uten foto, på ca. 200 sider, trykt i 500 eksemplarer koster fra ca. Nkr 75.000 og oppover.

Som indieforfatter må en betale alle kostnader selv.

Men får da alle nettoinntekter ved boksalget, om en vel og merke selger nok bøker.

Klarer jeg å få dekket utgiftene?

Hvordan går markedsføringen og salget?

 

Ta gjerne en titt på min hjemmeside www.mogenslorentzenbok.com

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg