Det jeg skriver om skal være ekte. Selv om det er en roman.

Torsdag dag den, 03.08.2023 

Leserne skal kjenne seg igjen og føle ekte innlevelser.

Her kommer mitt lange liv i naturen og menneskekunnskaper inn. Jeg gir deg tre eksempler:

-Da Sigmund ble tatt av snøskred.

-Da han som offentlig ettersøksjeger rykket ut til en elgpåkjørsel julekvelden.

Da Cornelia Fjelldalsli veltet med snøskuteren og ene foten satt fast som i en bjørnesaks.

 

De tre episodene og mange flere er selvopplevde og følgelig skrevet med ekte innlevelse.

 

Men hvor går grensen mellom virkelighet og fantasi i det jeg skriver?

Jeg er tidvis usikker. Kanskje jeg blander fantasi med noe fra barndommens landsby? Kanskje fra noe jeg har hørt, eller lest? Kanskje jeg observerte noe på fjerdedagsfestene på bygdehuset i ungdommen? Kanskje noe er selvopplevd i voksen alder?

 

Hvordan og hvor når dukker det opp?

Det bare kommer!

Ofte rett før jeg sovner, eller når jeg våkner midt på natten?

Da er det om å få noen stikkord på blokken, den som alltid ligger ved sengen.

 

Hvordan lage en fiktiv person? Se for deg at du har en 8 -10 små modellkitt klumper.

Hver klump er en bit av personligheter du kjenner, noen biter kan umerket godt være fra deg selv. Så tar du og knar alle bitene sammen og lager en figur. Og en hel ny person med alle sine noter og unoter, setter sitt preg på innholdet i boken

 

Etter et års skriveri. Hadde jeg ideer og stoff til mye mer enn en bok. Hvordan skulle jeg håndtere dette?

Så dukket tanken opp!

Hva med en trilogi, om LIVET I LIBYGD og utgi en bok i året over tre år?

Følg med på hvordan dette går.

 

Om du lurer på noe om mitt skriveri? Så bare spør.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg