Det går mot den grønne årstid her på solens og vinens øy.

 

19.10.2023

Når den første rotbløyte kommer sist i oktober-først i november. Pipler det opp spirer fra frø, jordstengler, knoller og løk, som har ligget lagret i godt over et halvår i stekende sol og tøtrke, i påvente av regn og “kjøligere” vær.

I oktober har jordbrukerne har travle dager med «Våronn», nå er det såtid og kornet skal i jorda før regnet kommer.

I Norge såes kornet i vinter-kald vårjord og spirer etter ca. ti dager Her spirer det i løpet av 2-3 dager i sommervarm jord. Hvert år er jeg like overrasket over hvor fort alt spirer etter første rotbløyte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Potetdyrkerne har vanningsanlegg og dyrker poteter året rundt, tre avlinger på samme åkeren pr år er ikke uvanlig.

Nypoteter året rundt er helt ok.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg dyrker grønnsaker på takhagen. Hvitløk, tomat, rucola salat, reddik, chilli og ulike krydderurter. For jeg er ikke bare bokorm og forfatter, men også gartner, jeg drev egen planteskole i Norge i 30 år.

Hvorfor takhagen? Jo for nede i hagen går det ikke an å dyrke eksempelvis hvitløk, reddik etc. da Kypros har flere katter, enn innbyggere, og jeg gjødsler ikke reddikene etc. med kattemøkk. Du skjønner …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Derimot har jeg stor glede av våre sitron- appelsin-klementin og oliventre. I fjor fikk jeg 70 kilo klementiner og 13 kilo oliven.

Jeg fermenterer og legger oliven på glass i krydderlake og har egenproduserte oliven året rundt.

Herlig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I tillegg er jeg gartner på restauranten til min nabo. Han er en dyktig kokk, men en elendig gartner, så for 8 år siden overtok jeg plantestellet og naboen er fortsatt fornøyd.

Betaling?

En middag iblant.

Han er som nevnt en god kokk.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg