Bruke de sjette-, syvende- og åttende sanser iblant. For vi har dem!

Lørdag 24.02.2024

Men når bruker vi de sjette-, syvende- og åttende sanser?

 

For min del spesielt når jeg er i ett med naturen og dens innvånere.

Ja du er inne på noe vesentlig der, sa en gammel jegervenn, da vi snakket om hvordan vi brukte disse sanser, som en ellers ligger lagret og ikke brukte til vanlig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det snakkes om den sjette sans, men vi har flere. Som jeger når og elghunden min og jeg snek oss inn på hjorten eller elgen, brukte vi også både våre, syvende og åttende sanser. Nå ja! Hunde selvsagt også luktesansen, men jeg så på den at den med sin sinnsro ikke mistet hodet av godlukten, men også tenkte så det knaket, og gjorde de riktige valg.

Jeg var helt utladet etterpå, hjernen hadde jobbet på høggir og alle sansene var i funksjon.

Jeg veit hvor nord ligger. Uansett hvor jeg har vært i verden og fått spørsmålet, har jeg pekt mot nord.

Hvordan veit du dette, har jeg ofte fått spørsmål om. Jeg bare veit det. Er svaret.

Egentlig er det mange års trening, som ligger bak. Helt fra da jeg som guttunge gikk beinvegen hjem fra en lang fiske tur lang åen. Til navigering uten kart, kompass, eller senere GPS i skoger der jeg var for første gang eller jeg var langt inne i ukjent høgfjell.

Jeg lærte og se på solen, stjernene, mosegrodde trær, steiner, maurtuer og annet. Og hjernen tok en lynrask vurdering, når jeg ble spurt om hvor nord lå.

Har du aldri gått vill? Jo selvfølgelig, i tett skodde eller uvær i fjellet eller i store skoger uten landemerke. Men det har vært når jeg har hatt andre med og de har gått og skravlet og distrahert meg. Eller når jeg har gått i egne tanker og koblet ut.

Men hva har dette med bokskriving å gjøre?

Jo det skal jeg si deg! Skal en skrive troverdig, må en vite hvor nord ligger, om du skjønner min billedlige påstand?

Jeg skal snakke mer om navigering neste lørdag, for på torsdag er det skuddår som er tema.

Besøk gjerne min hjemmeside

www.mogenslorentzenbok.com

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg