Leve seg inn i livet til personene i bøkene, og oppleve en grov urett.

Lørdag den, 01.04.2023

Jeg levde meg  inn i livet til personer i bøkene og opplevde en grov urett.

 

Barna i Nyskogen av Kaptein Marryat var en god nr. 2

Boken om de fire foreldreløse barn av høy byrd, som levde skjult i Nyskogen i frykt for Cromwells soldater. Under en brutal borgerkrig på 1600 -tallet. Var en favoritt.

Boken var full av tegninger, som satte fantasien i sving.

Barna levde av det naturen ga og klarte seg så vidt, takket være gode lojale hjelpere, rettferdigheten seiret og alt endte godt til slutt. Slik gode bøker skulle.

 

 

 

 

 

Robin Hood.

Var en annen av mine favoritter. Det frie liv i Sherwoodskogen. Robin Hood var smart, han lurte de slemme. Stjal fra de rike og ga til de fattige. Hans gode venn Litle John og kjæresten Marion gjorde inntrykk..

Da det finnes flere bøker i ulike versjoner om Robin Hood, ble jeg litt forvirret, da han i den en boken levde lykkelig til sine dagers ende sammen med Marion. I en annen bok ble han knivstukket av ei ond abbedisse og forblødde, og ble begravet, der hans siste pil landet

Bøker i min ånd. Selv om det var trist at han døde i slutten på den ene boken. Etter mitt syn kunne forfatteren godt latt ham leve til han ble gammel.

Jeg laget en bue av en rettvokst hassel, spikket piler og skjøt på blink, men jeg var ikke riktig så treffsikker som Robin.

 

 

Nybyggerne i Canada

Samt andre spennende nybyggerbøker, fasinerte meg en tid.

De strabasiøse ferder over Atlanterhavet. Siden den lange reisen videre mot vest, med hester- og oksetrukne prærievogner, var ikke ufarlige. Endelig var de fremme og kunne sette plogen i den feite præriejorden, som nå var deres egen og dyrke hvete og mais.

Foreldrene til Mary og John sin kamp for tilværelsen. Ikke minst frykten for de fæle rødhuder, som drepte snille og arbeidsomme nybyggere. Heldigvis dukket de modige soldater, såkalte blåjakker opp i rett tid, og nedkjempet de fæle rødhudene.

Her var det noe som skurret! Jeg begynte å tenke, ..

På torsdag. Skal du få høre om tankene mine og konsekvensene.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg